Workshop on recent advances in ultrafast non-linear fiber optics.

Le Réseau Optique Photonique (ROP) et le réseau Femto de la MI (Mission pour l’Interdisciplinarité) du CNRS  vous invitent à participer aux journées thématiques sur les récentes découvertes dans les fibres optiques non-linéaires ultrarapides à l’IRCICA les 4 et 5 décembre 2018.

Vous pouvez vous inscrire gratuitement en ligne via le lien suivant : https://nonlinearfiber.sciencesconf.org/registration
Les inscriptions sont ouvertes jusqu’au 30 septembre 2018 dans la limite des 100 places disponibles.
Inscription gratuite. Repas midi et soir inclus.

Adresse :
IRCICA 50 Avenue Halley 59650 Villeneuve-d’Ascq FRANCE

Contact :
Arnaud MUSSOT arnaud.mussot@univ-lille.fr - 03 62 53 16 44
Professeur Université de Lille - Sciences et Technologies
Responsable de l’équipe photonique du Laboratoire PHLAM
Membre de l’Institut Universitaire de France

Johanna Leclercq johanna.leclercq@univ-lille1.fr - 03 20 43 49 43
Chargée de Communication Laboratoire PhLAM - CPER Photonics For Society
Université de Lille - Sciences et Technologies

Le programme :
Le mardi 4 décembre :

10h: Accueil

10h30: Alexandre KUDLINSKI (PhLAM) : "Grey, black solitons : Dispersive wave emission and collision in optical fibers."

11h : Matteo CONFORTI (PhLAM) : "Shock waves in optical fibers."

11h30: Bertrand KIBLER (ICB) : "Modulation instability, breathers and frequency combs in optical fibers."

12h: Julien FATOME (ICB) : "Domain walls in optical fibers/cavities."

12h30-14h: Déjeuner

14h: Vincent COUDERC (Xlim) : "Self-organization of light in multimode fibers : examples of applications."

14h30: Ammar HIDEUR (Université de Rouen) : "Ultra fast mid IR fiber laser sources."

15h: Marc HANNA (Institut d’Optique) : "Ultrafast nonlinear fiber optics without fibers : multipass cells."

15h30: Eric CORMIER (CELIA) : "GHz fiber laser source based on femtosecond pulse generation without mode lock."

16h: Pause café

17h: Lauriane FOUCHÉ (CEA) : "Fiber-based front-end developments for high power large scale laser facility."

17h30: Hervé RIGNEAULT (Université Aix Marseille) : "Nonlinear endoscopes."

18h: Guy MILLOT (ICB) : "Nonlinear fiber optics for near and mid infrared dual comb spectroscopy."

20h: Dinner

Le mercredi 5 décembre :

8h30: Andrius BALTUŠKA (Université de Vienne) : "Pulse characterization method for ultrashort pulse duration."

9h: John DUDLEY (Femto-st) : "Advances in real time measurements for nonlinear fiber optics and characterisation of dissipative solitons."

9h30: Goëry GENTY (Université Technologique de Tampere) : "Machine learning : a new tool for studying ultrafast nonlinear instabilities."

10h: Pierre SURET (PhLAM) : "Ultrafast measurement of phase and amplitude of nonlinear random waves by using heterodyne time microscope and digital time-holography."

10h30: Pause café

11h: Jean-Charles BEUGNOT (Femto-st) : "Reduction of brillouin scattering by tapered optical fiber."

11h30: François LEO (Université Libre de Bruxelles) : "Efficient second harmonic generation in III-V-on-insulator nanowaveguides."

12h: Fetah BENABID (Xlim) : "Glass, gas and light : enabling ingredients for gas fibre photonics."

12h30-14h: Déjeuner

14h: Thibaut SYLVESTRE (Femto-st) : "Femtosecond supercontinuum generation in heavy-metal oxide glass photonics crystal fiber."

14h30: Benjamin WETZEL (Université du Sussex) : "Smart supercontinuum sources : customizing nonlinear optical interactions via adaptive temporal pulse-splitting."

15h: Camille Sophie BRÈS (EPFL) : "Super continuum calcogenure."

15h30: Arnaud Mussot (PhLAM) : "Intérêt autour de la création d’un GDR sur cette thématique."

16h: Fin du workshop.